Fileunder

OOR van september 2005 over Op jacht naar het leven

Musicfrom van augustus 2005 over Op jacht naar het leven

Stijl: Alternatieve pop/rock
Wat: cd
Label/Eigen Beheer: Bulbrecords

We zitten dan weliswaar officieel in de komkommertijd, maar dat betekent niet dat er totaal geen interessante releases meer zijn. Neem nu bijvoorbeeld het project Zahnfleisch dat een nieuwe cd heeft opgenomen en dit schijfje de titel meegaf ‘Op Jacht Naar Het Leven’. Zahnfleisch bestaat voornamelijk uit leden van de formatie Tunnelfist aangevuld met enkele andere creatieve musici. Het resultaat van dit derde wapenfeit van deze groep is op zijn minst bijzonder opvallend te noemen.
Martijn Rutte is het brein achter de groep. Op dit nieuwe album gaat de groep wederom geen onderwerp uit de weg. Een man die alles lijkt te hebben maar er toch een rotzooi van maakt, een seksverslaafde vrouw en allerlei andere types met de meest uiteenlopende problemen komen voor in de liedjes. Het zijn soms ontroerende en op andere momenten zeer humoristische verhalen geworden, die zich voornamelijk afspelen aan de randen van onze samenleving. Muzikaal gezien zit er veel variatie in het werk van Zahnfleisch. Zo zijn bijvoorbeeld nummers als ‘Mooi Geweest’ en ‘Een Lege Planeet’ onder het kopje dromerige popballads te plaatsen. Openingsnummer ‘Zij Had Nog Plannen’ en ‘Vreemdeling In Eigen Land’ zijn goede pop/rock songs in de traditie van de Tröckener Kecks en The Scène. Andere nummers zijn duidelijk weer een stukje alternatiever. Het rammelt hier en daar en het is niet overal even zuiver gezongen, maar dat geeft juist nog een stukje extra charme aan dit opmerkelijke album.
‘Op Jacht Naar Het Leven’ is geen cd waarmee Zahnfleisch een heel groot publiek zal bereiken, maar dat is waarschijnlijk ook nooit de bedoeling geweest van de band. Het is wel een heel eerlijke cd geworden, waarop op een prachtige manier de zelfkant van onze maatschappij onder een vergrootglas wordt gelegd. De interessante composities gegoten in een prettig rammelend geheel zorgen voor een perfecte ondersteuning van de interessante verhalen. Chapeau.

Aantal Tracks: 12
Speelduur: 45:04 minuten

online recensie: Musicfrom.nl

Fileunder van oktober 2005 over Op jacht naar het leven

zahnfleisch-op_jacht_naar_het_leven.jpgIk ben net terug van de tandarts. Elk half jaar zie ik de controle bij de tandarts met angst en beven tegemoet. Niet dat ik bang ben dat hij gaatjes vindt. Nee, het is veel erger. Ik krijg meestal een preek dat ik vooral meer moet gaan flossen. Ik krijg dan te horen dat ik anders ontstoken tandvlees krijg met alle gevolgen van dien. Ik schaam me dan diep en zeg uiteraard toe dit te doen. Als ik thuis ben dan vergeet ik vaak een en ander weer in de drukte des levens tot er weer bijna een half jaar om is. Ik ben teveel op jacht in het leven. Gelukkig is er nu de cd Op Jacht naar het Leven van het Nederlandstalige Zahnfleisch - hoe verzin je zo'n bandnaam - die verslag doet van rake observaties in het dagelijkse leven van mensen die het leven tevergeefs proberen te grijpen.

In 2003 had de band, toen nog furore makend onder de naam Tunnelfist, reeds een eerste Nederlandstalig album: Hollander in Amerika. Wat mij betreft één van de mooiste Nederlandstalige releases van dat jaar. Ik vrees echter dat dit aan zo ongeveer heel Nederland voorbij is gegaan. De opvolger van deze themaplaat bestaat uit een breder scala aan onderwerpen. Muzikaal valt het op in de grote bagger aan Nederlandstalige platen met een originele mix aan rock, pop en folk. De teksten zijn simpel van eenvoud, maar wederom o zo mooi. De band is qua leden uitgebreid, naast twee mannelijke zangers is er nu een heuse zangeres. Zij mag vooral op de laatste nummers haar ding doen, wat van mij nou niet had gehoeven. Ik laat mijn stemming die al opperbest was nadat ik de preek van de tandarts weer achter me heb gelaten er echter niet door bederven. Ik ben namelijk dolblij met een nieuwe Zahnfleisch. Nederland, mis de kans op een ontmoeting niet in de drukte des levens.

Voor de prijs hoef je het niet te laten.

File: Zahnfleisch - Op Jacht naar het Leven
File Under: Het alternatieve Nederlandstalige levenslied
File Audio: [Op Jacht naar het Leven] [Bunker van de Dood] [Verlangen naar]

online recensie: Fileunder

Kindamuzik van september 2005 over Op jacht naar het leven

Bloedend tandvlees
CD, Bulbrecords/eigen beheer

tekst: John Min

Het is een flinterdunne lijn tussen kunst en kitsch, tussen top of flop, goud en oud ijzer. Zahnfleisch zit helaas ook nu weer aan de verkeerde kant van dat lijntje. De Dijk, De Tröckener Kecks, The Scene, De Raggende Mannen en meer recent De Snevo's; ze begrijpen allemaal min of meer wat het geheim is van een geslaagde Nederlandstalige tekst. Zahnfleisch doet maar wat en daar krijgen we bijna spontaan bloedend tandvlees van. Dus wordt er gezongen in de opener:
Ze had nog plannen,
wilde heel veel,
toen kwamen er mannen,
gewapend en heel veel.

En zo rijmt 'veel' op 'veel' . Ik zou zeggen, lees nog even verder en huiver bij de volgende vondsten. Uit ‘Het Is de Liefde’, een nummer over een vrouw die alleen voor de sex gaat:
Hij weet niet wat ze wil van hem,
ze weet het wel, ze wil met hem van bil....
Zij wil geen liefde.

Nog een leuke uit ‘Zomer in de Stad’:
Zomer aan het IJ
De winter is voorbij

De overige teksten ontstijgen zelden het niveau van smartlappen. Geen metaforen, geen stijlfiguren, alleen platte tekst. Dat hoeft niet erg te zijn. Maar als er ook muzikaal niets interessants gebeurt, zijn we snel klaar met deze cd. Ook geen goed verhaal of humor om te lachen. En er wordt vrij suf en slecht gezongen. Slechts één keer veren we op en denken verrast te worden. Maar na twee keer luisteren, blijkt het toch weer helemaal niets. Jammer, jammer, jammer. Het is een fragment uit het nummer ŽVerlangen naarŽ:
Hij wilde een wijd open gillende peper,
Sex, warme liefde en keiharde passie,
En wilde sex op muziek van Trafassi

(28 September 2005)

Meer Zahnfleisch op KindaMuzik:

» Album recensie: Hollander In Amerika

Meer Zahnfleisch daarginds:

» Bezoek de officiele site

online recensie: Kindamuzik.nl

FRET van oktober 2005 over Op jacht naar het leven
Op Jacht Naar Het Leven is een plaat die heel veel emoties oproept, maar of dat de gevoelens zijn die Zahnfleisch beoogt, valt te bezien. Het Is Liefde werkt eigenlijk alleen maar op de lachspieren; de zang is matig en tekstueel rammelt de song nogal. De wijze waarop de zanger het woord ‘slet’ uitspreekt vergoedt daarentegen veel. Zij Nam Altijd wekt verbazing. Het nummer heeft een verrassende retrosound.

Is het stiekem toch sixtiesband HET? Verlangen Naar is tekstueel een hoogstandje ‘Hij wil een wijdopen gillende bever...Wilde sex op muziek van Trafassi’ is op z’n minst een geniale vondst. Verder kan het nummer muzikaal best meekomen, zoals eigenlijk alle twaalf songs. Jammer dat de zang ronduit onvoldoende is. Toch is Zahnfleisch op de één of andere manier sympathiek, en dat is ook een kunst.

online recensie:
Musicfrom.nl

Alles op tien van januari 2004 over Hollander in Amerika

LiveXS van februari 2004 over Hollander in Amerika

WWW.KINDAMUZIK.NET van maart 2004 over Hollander in Amerika
Amerika is een fascinerend land - zowel voor wie het bewondert als voor wie het verafschuwt. Amerika is altijd een voorbeeld - goed of fout. Het fascinerende van Amerika is niet dat de structuur van het land en haar inwoners goed of fout zijn, maar dat het altijd beide is. Het rijkste land of het westerse land met de hoogste armoede? Het afschuwelijke land met haar geweldig energieke volk of het mooiste land ter wereld dat continue wordt verpest door haar inwoners? Ook als Hollander in Amerika word je ontegenzeggelijk met de tegenstellingen van Amerika geconfronteerd. Drie maanden trok Zahnfleish - alias Martijn Rutte (ooit actief in Tunnelfist) - door de Verenigde Staten. Zahnfleish verwerkte zijn indrukken door het schrijven van liedjes. Liedjes over Amerika en over de Amerikaan. Het resultaat is een cd met lo-fi deuntjes, soms langzaam voortkabbelend, soms vrolijk met een surfrockmelodie. Met name die trage liedjes doen het goed en ze lijken ook het beste bij Rutte's beschouwende teksten te passen. 'Naar het westen' is daarom een van de sterkste nummers, zo niet het sterkste nummer, van de cd. De loomheid spat er vanaf, maar dat zonder tot irritatie te leiden. Het wat komischer 'Moteldag' begint daarentegen na een paar luisterbeurten wel te vervelen. Maar ja, de lulligheid van sommige Zahnfleish-liedjes lijkt een bewuste keuze. Misschien dat de Rutte hiermee ook de lulligheid van sommige typische Amerikaanse gebruiken mee wil benadrukken. 'De nationale hobby' en 'Gold Pan Bar' zijn duidelijke voorbeelden hiervan, maar toch blijft Amerika ook Rutte fascineren, want alles veroordelen doet hij niet: "het leven is hier goed".

tekst: Manuel Aalbers       Online recensie: Kindamuzik.net

Backline van juni 2004 over Hollander in Amerika

Alles op tien van oktober 2002 over Man Alleen                LiveXS van december 2002 over Man Alleen